Обучението се проведе на YouTube страницата на АДБ на 14.05. 2020 г. и беше водено от треньорите на Националния отбор по дебати 2020 Захари Николаев и Жанин Ал-Шаргаби. Тук можете да намерите съкратени записки по обучението.

Структура:

Има няколко теми, които ще засегнем

  1. Ролите – специално внимание на 3-та и 4-та реч
  2. Отборна линия 
  3. Стратегия
  4. Стил 
  5. Време за подготовка 
  6. Ролите на говорителите 

Световни училища(WS) като формат вероятно е познат на повечето хора. Все пак ще минем през основните роли на всеки говорител, спрямо разбиранията ни и правилника на Световното.

  • Първи говорител 
    • Първи говорител на Правителството трябва да даде дефинициите на темата и да постави рамки на дебата, трябва да изложи отборната си линия и да обясни кой говорител коя част ще представи, трябва и да представи своя материал. 
    • Ето някои специфични термини, които описват елементи от речта:
  • Даване на дефиниции  – Какво означават термини от темата 
  • Рамкиране – В какъв контекст се развива дебата
  • Дефинициите и рамкирането трябва да са разумни и да оставят пространство за дебатиране и на отбора на Опозицията!
  • Burden of proof – Това, което се опитвате да докажете
  • Metric – На какво трябва да се оценява дебата
  • Case division – Кой говорител какво ще представи
  • Първият говорител трябва да е изключително ясен и структуриран в речта си, за да постави добра основа за съотборниците си – трябва ясно да представи проблема, който отбора ви иска да реши, и целите, които си поставяте, също така механизмите трябва да са ясно и конкретно обяснени, за да могат следващите говорители да се опират на тях. 
  • В Опозиция, на първия говорител се падат същите задачи. Той обаче може да оборва и да се противопоставя на материала на Правителството.  Освен да обори аргументите на правителството, той може да постави под въпрос също и рамкиране и дефиниции, които биха попречили на отбора му да спечели. 
  • Спорът за дефиниции и рамки може да продължи и по-нататък в дебата, но ви съветваме да не се фокусирате излишно. 
  • Втори говорител 
    • Той трябва  да отговори на речта на противниковите говорители преди себе си. Това значи да защити аргументите на съотборника си, които са били оборени, и да обори изложените от противниковия отбор аргументи. 
    • Трябва да си остави поне 3.5-4 минути, за да обясни и последния аргумент на отбора си. Затова се счита, че вторият говорител често трябва да е най-опитният или най-увереният член на отбора – той трябва да умее да прави и конструктивен, и деструктивен анализ.

Трети говорител 

  • Трябва да докаже на съдиите, че неговият отбор вече е спечелил дебата. 
  • Третият говорител НЕ излага нови аргументи, въпреки че може да даде малка част от материала на отбора си, ако това е заявено в case division-a на първата реч. Все пак обаче третите говорители имат много материал за разглеждане, затова е по-добре предимно да оборват и сравняват. 
  • Хубаво е  да структурира речта си на база точките на сблъсък, които са били важни за дебата.
  • Точки на сблъсък – Това са обособени по смисъл спорни въпроси, които искаш да разгледаш. Например: “Дали нещо Х е морално оправдано?”, “Дали нещо У ще доведе до повече икономически ползи?” и “Коя от две политики би била по ефективна за икономиката?” т.н. 

Обикновено аргументите на двата отбора се противопоставят по определени теми и така се оформят “клашове” или “точки на сблъсък”. За да спечели твоят отбор, трябва да докажеш, че той печели точките на сблъсък и да обясниш защо е важно, че ги печели. Това става като разгледаш в детайли какво двата отбора дават като аргументи и обяснения, да защитиш материала на своя отбор, да обориш противниковия и накрая да направиш сравнение.

  • Четвърти говорител
    • Представя дебата от гледната точка на съдия, отсъдил в полза на отбора му. 
    • Не може да вкарва нов материал – аргументи, обяснения, но може да дава примери и оборване, базирано на вече дадени аргументи
    • Важно е да посочвате ясно грешките на другата страна – къде не са оборили, къде не са си доказали аргумента си докрай, кои сблъсъци губят, защо дори да спечелят сблъсък, това не е важно. 
    • Обяснявайте и защо вие печелите – какво сте доказали, как се отговорили успешно на оборване, защо сблъсъците, които сте спечелили, са най-важните
    • Ако третата реч се фокусира върху това да спечели точки на сблъсък, които за момента губите, четвъртата има за цел да се фокусира върху това, което печелите и да обясни защо то ви стига да спечелите дебата. 
    • Не е необходимо да сте прекомерно емоционални, но трябва да се уверени и убедителни. Предпочитаме по-структуриран анализ, отколкото по-повествователен, като анализ тип “Два свята”. Дайте си ясно точките, които печелите, обяснете ги и завършете с нещо запомнящо се. 
  1. Отборна линия

Какво представлява отборната линия? 

  • Отборната линия се свежда до същината на това, зад което отборът ви стои. Например опитвате се да докажете “Х” и около тази идея се въртят всички речи на отбора ви. Всеки говорител има определен принос за доказването на тази линия на разсъждения и не бива да се отклонява, още по-малко да противоречи. 

Защо отборната линия е важна? 

  • В Световни училища стратегията на отборите и запазването на отборната линия са важни елементи от една реч. Ако противоречите на отборната линия, това ще направи впечатление на съдията – може да ви свали точки за стратегия или да попречи на отбора ви в борбата му за победата. 

Как да си изградите добра отборна линия? 

  • Във времето си за подготовка решете зад какво стои отбора ви и какво се опитва да докаже. 
  • Разделете си кой какво ще каже в речта си. 
  • По време на дебата слушайте какво се казва от други говорители, особено от тези от вашия отбор. Ако изпуснат нещо важно за отбора ви, адаптирайте се и го добавете във вашата реч, внимавайте да не кажат нещо, което ако не вземете предвид, може да влезе в противоречие с материал, който вие сте искали да представите. 
  • По време на речта си се старайте да не се отклонявате, да сте ясни, за да не объркате съдията, и внимавайте да не давате материал, който е взаимноизключващ се с друг от отбора ви.
  • Споменавайте съотборниците си по време на речта си – ако сте трети или дори втори говорител се уповавайте на вече дадения анализ, вместо да го обяснявате наново – „Моят първи говорител ви даде 3 структурни причини Х да е вярно.“ Така показвате, че отборът ви има добра последователност.
  • Отбелязвайте, ако материал на съотборниците ви, не е бил разглеждан от противниковия отбор, обяснете защо този материал е важен и печеливш. Ако пък нещо е било оборено, защитете го. 
  • Повтаряйте основните точки, които отборът ви иска да докаже. Не бива излишно да повтаряте конкретни анализи или части на оборване, те вече са дадени от предходните говорители, но изтъквайте онези елементи, които са в основата на аргументацията на отбора ви, за да е ясно на съдията какво точно искате да докажете и каква е стойността му. 

Упражнение за отборна линия:

 – Oтделете 5-10 минути заедно с отбора си, за да подготвите един цял аргумент, да го развиете напълно. След това започнете да го обяснявате, като на всеки 30 секунди спонтанно сменяйте човека, който обяснява аргумента. Всеки следващ трябва да започне оттам, където предишния е бил прекъснат, дори ако се налага да довърши изречението му.

  1. Стратегия 

Какво е стратегията?

  • Стратегията е умението говорителите да осъзнават какви са основните проблеми в дебата и да могат съобразно това успешно да изградят речта си и материала, който представят. 
  • Добрата стратегия би означавала това ти да осъзнаваш ако даден аргумент на Правителството или Опозицията не е релевантен и да обясниш на съдията защо не е релевантен, вместо излишно да се ангажираш с него, след което да се фокусираш върху друг техен аргумент, който всъщност е важен. Добрата стратегия понякога означава и да не се фокусираш върху ваш аргумент, който доста сте харесвали, ако осъзнаеш, че не е толкова важен, и да приоритизираш друга точка на сблъсък, ако усетиш, че от нея зависи победата ви.

Защо стратегията е важна?

  • Добрата стратегия би могла да се обясни и като умението да осъзнаваш какво ще ви спечели дебата. Това умение само по себе си вероятно е най-важното, което може да притежава един дебатьор. Ако влезеш в дебата с нерелевантни аргументи или не знаеш кое да обориш от речите на другите говорители, шансът да спечелиш е много малък.

Как да имаме добра стратегия? 

  • Във времето за подготовка обмислете добре със съотборниците си какво предполага темата и какво трябва да докажете. 
  • Потърсете предварително дупки в аргументите ви и измислете предварително как бихте могли да ги запълните.
  • Замислете се какво в крайна сметка може да жертвате от материала си и защо и малкото, което накрая бихте доказали, е достатъчно да ви спечели дебата.
  • Опитайте се да предположите каква ще е линията на анализ на противниковия отбор. Може ли да обърнете материала им във ваша полза или да измислите предварително как бихте им отговорили? Ако имате готови анализи, които се протвопоставят на отборната линия на противниците,  може да имате предимство в очите на съдията, защото сте се ангажирали по-рано и по-ефективно.

Упражнения за стратегия:

  • Гледайте полуфиналите и финалите на световното състезание по Световни училища – WSDC, вижте как говорителите структурират речта си, кои точки решават да коментират, как обясняват кои точки печелят и защо те са важни. Забелязвате ли как наблягат на някои неща, а други изпускат?

Няма как да копирате едно към едно техните техники, понякога може и да е било грешка, че те са приоритизирали едно нещо пред друго, но в крайна сметка по-добрата стратегия се постига само ако дебатирате и гледате повече дебати и се учите от стратегическите решения, които взимат по-добрите дебатьори от вас. 

  1. Стил

Какво е стилът? 

  • Стилът представлява начинът на представяне на аргументите ви. Слага се фокус на подбора ви на думи, интонация, отделни елементи на речта, които решавате да използвате – например слагането на интро в началото на речта и тн. 

Защо стилът е важен? 

  • Стилът е елемент от оценяването на реч в Световни училища. Докато в БП речите се оценяват на база цялостно представяне, в Световни училища Стилът, Стратегията и Материалът ви носят отделни точки. 
  • Освен при точкуването, добрият стил ви прави по-ясни и по-убедителни. Обикновено стилът различава един напреднал дебатьор от такъв на средно и начинаещо ниво. 
  • Ако се разгледа задълбочено, стилът е неизбежно свързан с другите елементи на речта и ги засилва. Стратегията ви показва какво е важното в една реч, а чрез добрият стил изразявате пред съдията важността на следствието ви например и го карате да се ангажира повече с материала ви. 

Как да имате по-добър стил?

  • Започвайте речите си с кука – куката е едно изречение, което ще грабне вниманието на съдията и на публиката. Може да е крилата фраза, твърдение с високопарни думи или нещо забавно, но трябва да се свързано с дебата. Куката ви носи много ползи – кара ви да изглеждате уверени и начетени. Освен това задава някакъв първоначален тласък на речта ви, като ви дава нещо, което можете да кажете спокойно и уверено, без да се запъвате и без да мислите много. Също така ангажира съдията още с началото на речта ви и поставя очаквания какво ще последва в изложението ви. 
  • Оповестявайте структурата на речта си – след куката, кажете много накратко какво ще направите в речта. Бъдете конкретни – първо, ще оборя аргумента им Х и ще докажа, че всъщност У, след това ще направя сравнение и накрая ще докажа нашият аргумент Z.

Полезно е да правите това, защото ви поставя рамки и не позволява на  ума ви да се разпилява прекомерно. Освен това индикира на съдията какво говорите във всеки момент и ви застрахова до някаква степен срещу разсейване от негова страна

  • Структурирайте отделните елементи на речта си  – Обяснете ясно аргументите си и ги номерирайте. Структурирайте подточките в тях и ги номерирайте. 

Пример за добра структура: 

Ако например оборвате нещо: първо ясно изразете, че започвате да оборвате, перефразирайте възможно най-точно аргумента, дайте 2-3 структурирани причини защо не е верен, после 2-3 защо не е важен и накрая експлицитно го сравнете с вашия материал. 

Ако създавате аргумент, например на тема ТП подкрепа създаването на повече ЛГБТ+ герои в детски филми: 

  1. Формулирайте ясно твърдение – Нормализира се съществуването на ЛГБТ+ герои. 
  2. Дайте предварително подточките на аргумента: а) Какво е статуквото, б) Какво и как променяме положението, в) Какви са следствията. 
  3. Номерирайте обясненията към всяка подточка: Какви са следствията: 1. Млади хора от маргинализираната група ще виждат герои като себе си и няма да се чувастват различни и отблъсквани, 2.Мнозинството започва да ги възприема по различен начин, защото ги свързва с герои, които харесва и които може да вижда като близки до себе си 3. Други медии имат стимул също да създават подобни положителни герои, заради положителните реакции
  • Променяйте интонацията и начина си на говорене – Когато говорите за нещо, което би трябвало да предполага емоционална реакция, опитайте се да представите тази емоция чрез гласа си. Когато казвате нещо от особена важност, забавете темпото си на говорене, за да индикирате, че тази част от речта изисква особено внимание. Ако говорите твърде монотонно, рискувате елементите на речта ви да се слеят, съдиите да губят важни части от материала ви и да се разсейват, дори без да искат, просто защото им е трудно да следват речта ви. 

Какво все пак е важно да имате предвид при стила?

  • Стилът е важен, но не е определящ. Не се фокусирайте излишно върху него, целта му е да засили материала ви, но ако нямате материал, няма значение, че имате хубав стил. 

Упражнения за стил: 

  • Четете пасажи от учебници и целенасочено се опитвайте да изразявате определена емоция – гняв, тъга, радост и т.н. Така ще се научите как да говорите с емоция, дори да не я изпитвате реално. 
  • Направете една реч от името на човек, засегнат от проблемите, които тя визира. Например на тема за минимална работна заплата от името на работник с ниско заплащане или на темата за ЛГБТ+ героите от името на ЛГБТ+ човек. Така натурално ще усетите къде би се предполагало да се говори с повече емоция. 
  • Разписвайте аргументите си, като се стараете да ги структурирате добре. 

V. Време за подготовка 

Обикновено времето за подготовка е между 30 минути и 1 час. Крайната ни е цел е да имаме ясна отборна линия, добре измислени аргументи и всеки говорител да знае какъв трябва да му е приносът

Стратегия за подготвени дебати:

  • При тях имате повече време, но това не значи, че трябва да отлагате всичко за последния момент. 
  • Потърсете достоверни източници – доверими медии, интервюта със специалисти, дори някои научни разработки. 
  • Хубаво е всеки от отбора сам да направи проучване и накрая да сравните всеки какво е намерил и обособил като информация
  • Изградете скелет на отборната ви линия – какъв проблем сте индентифицирали, какви са дефинициите, каква е рамката, какво доказвате, изградете аргументите си, разделете кои какво ще представя
  • Прегледайте за логически дупки и противоречия, запълнете основата на аргументите ви с допълнителни примери и статистики. Приемете и статистиките засилват аргументна ви, но самите те нямат самостоятелна стойност, ако не сте обяснили логиката зад тях. 
  • Опитайте се да си организирате дебати с други отбори, на които имате доверие, и се упражнявайте. Ако ви е страх, че ще откраднат аргументите ви, дебатирайте близки теми. 
  • Вече в рамките на истинския дебат ще имате добре подготвени речи, но старайте се да не четете просто това, което имате. Ангажирайте съдията, адаптирайте се спрямо дебата. Може би имате някакви очаквания какво ще каже противниковия отбор, но ако ви изненада, бъдете готови да промените стратегията си. 

Стратегия за неподготвени дебати: 

  • В началото отделете няколко минути всеки да си помисли върху темата. 
  • Обсъдете после заедно къде е проблемът, какво трябва да докажете, идеи за аргументи. Решете заедно каква ще е отборната ви линия. 
  • Ако не сте съгласни за нещо спокойно го обсъдете. Ако отнема повече от 4-5 минути, гласувайте дали да го приемете или не и продължете напред. Не се карайте излишно и ако вашата идея не е приета, не го приемайте лично. 
  • Започнете заедно да изграждате аргументите ви. Говорителят си ги записва по-подробно, останалите му помагат да обясни аргументите, същевременно търсят дупки и начини да бъдат оборени, за да могат да ги защитят предварително. 
  • Решете накрая какво бихте жертвали и какво трябва непременно да докажете. Помогнете на третият говорител да добие представа къде биха били точките на сблъсък. 
  • Ако имате време, чуйте речта на първия си говорител. Това е само ако наистина сте готови с всичко. 
  • Предварително може да си раздадете и роли: един човек, който е с по-изразени лидерски качества, може да насочва дискусията, друг, който е добър в оборване, може да търси за дупки в аргументите ви, трети, който е добър в изграждането на материал, може да помага основно за даването на причини един аргумент да е верен или в обясняването на примери. Ролите могат да се променят, ако например се появи тема, за която един човек има повече информация. 
  • В крайна сметка открийте някакъв метод, който на вас самите ви е най-удобен.